Piața globală este mai mult decât adaptată domeniului tehnologic, aceasta dezvoltându-se de altfel în mod constant, în principal datorită investițiilor în sectorul tehnologic.
Companiile/startup-urile de tech din Marea Britanie, de exemplu, au primit, cumulat, cea mai mare finanțare din Europa în prima jumătate a anului 2020 în valoare de 6,6 miliarde de dolari.
Ce se întâmplă însă când ne îndreptăm privirea spre Oradea? Nu vorbim de același tip de dezvoltare și aceleași investiții semnificative, dar vorbim de potențial, pe baza dorinței de implicare a oamenilor și a realizărilor de până acum.
Conform Crunchbase, companiile/startup-urile de tech din Europa au obținut finanțări cumulate de 17 miliarde de dolari în prima jumătate a anului 2020. Cele din Franța, Germania și Suedia au înregistrat peste 1 miliard de dolari în prima jumătate a anului 2020.
În cazul Statelor Unite, California conduce cu peste 35 miliarde de dolari în ceea ce privește finanțarea pe sector în prima jumătate a anului 2020.
Finanțarea startup-urilor/companiilor de tech din Asia a crescut în prima jumătate a anului 2020 cu aproape 8% față de prima jumătate a anului 2019. Cele din China și India au primit cele mai mari investiții. Astfel, finanțarea privind companiile de tech din India a crescut exponențial în prima jumătate a anului 2020 de la 5,6 miliarde de dolari în 2019 la 19,4 miliarde de dolari în 2020.
Din perspectiva generală și subiectivă a populației, acest oraș contribuie în măsură nesemnificativă la demersul tehnologic actual global, cauza fiind oamenii care sunt prea puțin atrași, preocupați și educați privind acest domeniu.
Preconcepția majorității este aceea că Oradea nu dispune de persoane apte, care să ridice orașul la standardele pe care le au orașele în plină dezvoltare privind industria IT. Această viziune este una descurajantă, dar neîntemeiată. De ce?
Orașul dispune de persoane capabile și interesate să atragă investiții pentru dezvoltarea sectorului IT. Conform datelor prezentate în Oradea Startups Report 2020, tehnologia se află printre prioritățile locuitorilor. Astfel, numărul startup-urilor înființate, a angajaților din domeniul IT, a utilizatorilor și a investițiilor atrase demonstrează o situație îmbucurătoare.
Așadar, sunt oameni în Oradea care și-au adus deja contribuția pe piață. Smartware reprezintă o companie înființată în anul 2009 iar aceasta oferă o serie de aplicații web proprii. În raportul startup-urilor din Oradea sunt prezentate Flipsnack– aplicație online pentru publicații digitale, care este utilizată de către peste 4 milioane de oameni din întreaga lume și Bannersnack– platformă web pentru design grafic.
Printre companiile de succes din Oradea se numără Mobiversal care oferă aplicațiile Appointfix și FieldVibe. Appointfix este utilizată pentru administrarea programărilor. Aceasta este folosită de business-uri mici din SUA, Marea Britanie și Australia, iar conform Oradea Startups Report 2020 aceasta are în prezent peste 47.000 de utilizatori. FieldVibe reprezintă o aplicație pentru managementul echipelor de pe teren și este adresată în special companiilor mici de servicii.
Octavic reprezintă un start-up care ajută organizațiile industriale să colecteze date pentru a îmbunătăți eficiența. Potrivit aceleiași surse are în prezent 1000 de clienți din România, Italia și Ungaria.
Businesswire raportează că startup-ul de securitate cibernetică TypingDNA, înființat în Oradea acum 4 ani, a obținut o finanțare de 7 milioane de dolari, în ianuarie 2020, condusă de Gradient Ventures, un fond de investiții axat pe tehnologii de inteligență artificială al gigantului Google.
În același timp, conform startupcafe, același start-up, TypingDNA a mai primit în ianuarie, 2019 o investiţie de 1,5 milioane de dolari din partea fondului local de investiții GapMinder şi a altor investitori din Statele Unite şi Marea Britanie.
Start-up scrie despre startup-ul Paymo care a reușit să crească timp de 10 ani. Acesta oferă aplicația Paymo, de management al proiectului și este folosită de 4000 de companii din întreaga lume, având zeci de mii de utilizatori. Cele mai mari piețe sunt reprezentate de Statele Unite și Europa de Vest.
Startup-ul Cartloop a obținut o finanțare de 300.000 de euro din partea fondului de investiții GapMinder VC și o contribuție de tip angel investment din partea lui Cristian Tamaș, co-fondator al TypingDNA, potrivit startupcafe. În decembrie 2020, Cartloop a câștigat Startup Spotlight 2020 primind un premiu de 225.000 de euro.
Conform transilvaniabusiness compania orădeană IT Qubiz, profilată pe dezvoltarea de softuri care are birouri și în Cluj-Napoca, a fost nominalizată în 2019, pentru al doilea an consecutiv, la premiul pentru cel mai bun loc de muncă din Europa. Compania IT, a fost înființată în anul 2008 iar printre clienții săi se află corporații și startup-uri din Olanda, Marea Britanie și Germania.
Conform unui studiu recent realizat de către Oradea Tech Hub, în Oradea există oameni adaptați la trendurile sau viitoarele trenduri ale pieței globale, oameni interesați și implicați care își doresc dezvoltarea acestui sector în orașul în care locuiesc. Astfel, 55,7% dintre persoanele chestionate ocupă funcția de software developer, fapt care confirmă atât aceste aspecte, cât și pregătirea profesională. În cadrul studiului au mai participat studenți și proprietari, fiecare în procent de 8,6%.
Totodată cei care se află în funcția de QA engineer, software team lead, DevOps, IT recruiter (&HR Generalist), account manager, report analyst și EB & comunication specialist și-au exprimat părerea vizând implicarea lor în propria dezvoltare pentru a atrage ulterior dezvoltarea orașului și implicit a domeniului IT.
În Oradea există oameni care sunt conștienți de abilitățile pe care le dețin și prin intermediul cărora pot crea produse cu adresare globală. Aceștia consideră că au capacitatea și potențialul necesar pentru a ține pasul cu lumea de tech și schimbările inevitabile, dar previzibile, care intervin.
Pe fondul acestor considerente, se deduce interesul lor pentru documentare în ceea ce privește subiectele tehnologice, de actualitate. Totodată reprezintă stimulentul de care au nevoie pentru a deveni din ce în ce mai buni, pentru a se menține pe acest drum al inovației si pentru a aprofunda limbaje de programare dar și teme sugestive.
Astfel 15,3% dintre cei chestionați sunt interesați de inteligența artificială. Un procent semnificativ de 13,5% este reprezentat de cei care preferă să învețe mai multe despre design thinking, dar și machine learning. Printre aceste teme au fost prezente și big data analytics (10%) și cybersecurity (9,2%).
Limbajele de programare reprezintă un interes major pentru aceștia, care în procent de 24,7% au ales JavaScript. Python se află în preferințele a 19,9% persoane, iar Java a fost ales de 15,7%. În același timp au fost menționate TypeScript, PHP, Scala și Rust.
Ruby, Laravel și Go deși alese de un număr minim de persoane au fost printre răspunsurile date de participanți.
Datele obținute au demonstrat de asemenea faptul că dorința oamenilor de a coopera, de a se implica activ în proiecte poate duce la crearea unui tech hub cu mult mai dezvoltat în Oradea comparativ cu alte orașe ale țării.
Cei mai mulți (35,3%) aleg webinariile online pentru a-și dezvolta abilitățile, însă și workshop-urile reprezintă un procent însemnat de 33,8%.
În același timp 79,2% dintre cei care au luat parte la studiu sunt interesați să facă parte dintr-un grup regulat de întâlniri. Exemplele privind subiectele în jurul cărora ar prefera să fie construit acest grup sunt diverse. Printre acestea s-au aflat: CyberSecurity, Applied Technology, Data Science și The future of Oradea.
Ideea de a face parte dintr-un grup online construit pentru comunitatea locală, prin intermediul cărora pot învăța din experiențele prezentate, pot schimba idei cu oameni interesați de domeniul IT și pot să ofere ajutorul, a fost pe placul a 94,4% dintre participanți.
Studiul dat relevă anumite date promițătoare privind viitorul industriei IT în Oradea.
Datele relevă faptul că orașul dispune de persoane competente care au viziunea unui oraș cu mult mai dezvoltat. Potențialul orașului, însă este remarcat și de către companiile IT care au sediul în alte orașe și operează în Oradea. Companiile Accesa, Fortech și Lateral au identificat anumite facilități tehnologice în Oradea astfel încât să se poată dezvolta.
Având în vedere că oamenii din Oradea sunt relativ adaptați la cererile piețelor, ce ne oprește din a deveni un hub de tech cu adevărat puternic?
Lipsa coeziunii industriei la nivel local? Lipsa investițiilor? Lipsa produselor destul de convingătoare pentru a le atrage? Lipsa unui număr suficient de oameni similari celor care au oferit feed-back? Care dintre acestea? Sau poate toate dintre cele enumerate?
Cum putem depăși totuși, problemele existente pentru a valorifica cu mult mai mult potențialul orașului?
O inițiativă care poate însemna un răspuns în acest sens este reprezentată de Make IT in Oradea, care a lansat programul Bright Nights Incubator. Acesta se adresează tuturor pasionaților de tehnologie care au idei de afaceri inovatoare și își doresc să pornească o afacere.
Strategia Make IT in Oradea vizează dezvoltarea unei comunități locale de startup-uri, Bright Nights Incubator fiind un program de educație antreprenorială. Acesta se va desfășura în trei etape, pe o perioadă de 9 luni, astfel: identificarea și selectarea ideilor inovatoare din domeniul IT, transformarea acestora în idei de afaceri sub îndrumarea unor mentori cu experiență și, în etapa finală, finanțarea fiecărei afaceri selectate cu sume de până la 50.000 de euro.
Așadar, Oradea are șanse să devină un pol de dezvoltare pentru startup-urile de tech creative și implicit să se impună în mod semnificativ în ceea ce privește sectorul IT. Această viziune optimistă se bazează atât pe rezultatele celor care deja s-au implicat cât și pe inițiativele celor care au idei inovatoare și urmează să le pună în aplicare.